Čím sú výnimočné slovenské potraviny? Ich chute prinášajú príbehy
Áno, aj za chrumkavým bochníkom či plátkom voňavej šunky je zaujímavý príbeh. Píšu ho šikovné ruky tých, ktorí slovenské produkty vyrábajú a vkladajú do nich remeselné umenie aj tajné tradičné receptúry. Prečo by domáce potraviny mali dostať čestné miesto aj vo vašej kuchyni?
Podpora domácich výrobcov je pre Kaufland dôležitá, jeho zákazníci si tak môžu vyberať z množstva slovenských výrobkov
Predstavte si raňajky, keď si na čerstvý krajec chleba natriete maslo a pridáte plátok šunky: Alebo si ku káve radšej odkrojíte voňavú vianočku? Takéto momenty sú viac než len o jedle. Rozprávajú príbehy o remeselnom umení domácich výrobcov, aj o tradičných receptúrach, ktoré sa dedia niekoľko generácií. Slovenské potraviny sú plné príbehov, nájdu si miesto aj vo vašom nákupnom košíku?
Chute, na ktoré sa nezabúda
Šunka značky Berto nie je len výrobok, ale aj odkaz na štyri pokolenia mäsiarskych majstrov, ktorý do nej vložil Ignác Bertovič. „V našej rodine je mäsiarčina viac než len remeslo. Je to dedičstvo, ktoré sa u nás odovzdáva už štyri generácie,“ hovorí Monika Bertovičová, ktorá je dcérou zakladateľa spoločnosti Berto. V nej dnes pracuje 110 zamestnancov, ktorí v mäsokombináte vo Vysokej pri Morave vyrábajú šunky, salámy či párky. „Receptúru na poctivú šunku môj otec zdokonaľoval celý rok a keď sa mu konečne podarilo namiešať ten správny pomer soli, korenín a ďalších ingrediencií, povedal, že je to jeho tretie dieťa,“ odkrýva tajomstvá produktov, ktoré v sebe nesú aj kus remeselného umenia.
Partnerstvo, o ktoré sa výrobcovia môžu oprieť
Nájdete ich aj v predajniach Kauflandu, ktorý má podporu domácich producentov na zozname svojich priorít. Spolupracuje s viac ako 500 dodávateľmi so sídlom v Slovenskej republike a len za posledné tri obchodné roky im za ich produkty vyplatil viac ako 2,2 miliardy eur. „Slovenských výrobcov dlhodobo podporujeme a chceme im umožniť rásť. Každý nový produkt, ktorý sa dostane na pulty našich predajní, je pre nás potvrdením, že takéto partnerstvá majú zmysel,“ vysvetľuje Richard Bendík, riaditeľ nákupu a marketingu spoločnosti Kaufland. Spoločne so značkou Berto takto reťazec priniesol do regálov aj výnimočnú šunku Kaufík. Na jej výrobu sa používa mäso z domácich chovov, v receptúre má len 5 ingrediencií, výrazne nižší podiel soli a je súčasťou privátnej značky K-Z lásky k tradícii. Tvorí ju už viac ako 120 výrobkov, pod ktoré sa podpisuje vyše 30 slovenských producentov.

V regáloch reťazca je v ponuke široký výber ovocia a zeleniny od domácich pestovateľov, zemiaky sem dodáva aj Farma Tekvička z Malého Cetína
Príležitosť dostanú aj regionálni výrobcovia
Chuť domova a poctivého remesla cítiť aj v chlebe z Dobroty. Pekáreň, ktorá má naprieč Slovenskom deväť prevádzok od Prievidze, Novák, Dolného Kubína až po Veľký Krtíš, zásobuje regály reťazca už jedenásť rokov. Chlieb, rožky, ale aj vianočky, sendviče či záviny tu pravidelne pečú podľa overených tradičných receptúr, ktoré sú staré aj niekoľko desaťročí. A hoci sa dnes pekárenská výroba spolieha na najmodernejšie technológie, v Dobrote mnohé druhy chleba pripravujú ručne.
Pri pekárenskom sortimente reťazec zásobujú dodávatelia zo všetkých regiónov, aj malé rodinné pekárne ktoré svoje výrobky dodávajú len do predajní v okolí. „Našu podporu chceme prinášať do všetkých kútov Slovenska, spolupracujeme aj s lokálnymi výrobcami, ktorí z kapacitných dôvodov nedokážu zásobovať celú sieť našich predajní. Bohatú ponuku nášho sortimentu dopĺňa aj vyše 780 produktov, ktoré do regálov prináša 130 malých producentov z regiónov,“ pokračuje Richard Bendík.
Z našich polí priamo na pulty
Mimochodom, nie je náhoda, že Kaufland* aj v roku 2024 dosiahol v priemere najviac vystavení slovenských produktov spomedzi všetkých maloobchodných reťazcoch, medzi ktorými vedie s počtom 6 047 vystavení. V jeho predajniach až 50 percent ovocia a zeleniny, ktoré je možné vypestovať v našich klimatických podmienkach, pochádza od tunajších pestovateľov. Pre každého, kto sa chce v kuchyni spoliehať na zemiaky, cibuľu, mrkvu, reďkovky či jablká so slovenským rodným listom, sú preto pulty reťazca stávka na istotu.
Platí to aj o víne z tunajších vinohradov. Jaroslav Ostrožovič sa jeho výrobe venuje vo Veľkej Tŕni neďaleko Trebišova, kde začínal doslova od nuly. „Keď som končil vysokú školu, odkiaľ som si okrem diplomu priviezol aj manželku z Moravy, okrem piatich sudov a chuti do práce sme nemali nič. Celú manželskú pôžičku sme investovali do rodinnej firmy, každý strapec sme oberali ručne a ja som sa doslova za pochodu učil všetko, od starostlivosti o vinohrad až po lepenie etikiet na fľaše,“ spomína na svoje začiatky. Medzitým sa rodinné vinárstvo rozrástlo, dnes obhospodaruje 58 hektárov vinohradov a vína značky Ostrožovič si z medzinárodných súťaží odniesli vyše 450 medailí. Svoje miesto si našli aj v Kauflande, ktorý podáva pomocnú ruku domácim dodávateľom naprieč celým sortimentom. Prečo to robí? Z lásky k Slovensku. Aby sa nezabudlo na tradičné receptúry a šikovné ruky tunajších výrobcov, ktorí na naše stoly prinášajú kvalitné potraviny. Potraviny s príbehom.
* Porovnanie reťazca Kaufland s ostatnými reťazcami na slovenskom maloobchodnom trhu na základe výsledkov prieskumu Spotrebiteľského panelu GfK – YouGov o podiele vystavenia slovenských výrobkov realizovaného v júli 2024.