Konflikt s kolegom vás môže stáť miesto
Konflikty na pracovisku nie sú ničím výnimočným. Určite ste zažili stres z nahromadenej práce alebo ste sa ocitli pod tlakom vďaka nervóznemu šéfovi. Jeden z najnepríjemnejších konfliktov na pracovisku vám môže vytvoriť aj kolega, ktorý vás nemá práve v láske.
Psychológovia sa zhodujú, že priateľstvo medzi zamestnancami prispieva k rýchlejšiemu a kvalitnejšiemu plneniu pracovných úloh. Ak na pracovisku vládne uvoľnená atmosféra a súdržnosť, určite sa vám v takomto prostredí pracuje dobre a do práce chodíte s úsmevom na tvári. A to aj napriek pracovným povinnostiam, ktoré vás denne čakajú.
Negatívny výkon
Nikdy nepríde načas, neumyje si po sebe šálku, telefonuje nahlas, neodzdraví, príliš veľa rozpráva o súkromí, nezaujíma sa o vaše problémy, kradne vám perá... Možno aj váš kolega sa správa podobne a lezie vám svojím správaním každým dňom viac a viac na nervy. Dobre viete, že napriek všetkému, čo vám na ňom prekáža, je vzorným zamestnancom, ktorý dotiahne veci do konca, a preto ho má šéf rád. V takomto prípade nezmôžete nič.
Horšia situácia nastane, ak sa váš kolega začne chváliť vašou pracou, viac sa zaujíma o vášho partnera, ako o vás, v tímovej práci musíte vždy potiahnuť zaňho, zistíte, že vás začal osočovať a kladie vám “polená pod nohy“.
Situácií, pri ktorých sa s kolegom začnete neznášať a vaša nevraživosť sa neskôr mení na nenávisť, môže byť skutočne veľa. Ak sa s ním ocitnete v jednej kancelárii či nebodaj úzko spolupracujete na jednom projekte, vaše nezhody sa negatívne prejavia aj na vašich výkonoch. Podľa výskumu amerického odborníka na pracovné vzťahy Petra Goodmana ste vďaka konfliktom s kolegom prišli až o päťdesiat percent energie, ktorou ste mohli zlepšiť výsledok vašej práce.
Buďte k sebe kritický
Ak ide o menšie nezhody, ktoré sa neopakujú často, treba sa zaprieť - veď každý z nás má svoje chyby. Ak však nezhody s kolegom pretrvávajú, treba ich riešiť. Najideálnejšie je pozvať kolegu na kávu, kde mu slušne a otvorene poviete, čo vám prekáža a v čom vidíte problém. Možno zistíte, že ide len o malé nedorozumenia, kde dvaja myslia rovnako, ale každý sa chce k danej veci dopracovať inou, svojskou cestou.
V horšom prípade vás kolega “akože pochopil“, ale ani po pár týždňoch od vášho rozhovoru sa jeho správanie nezlepšilo. Skúste si s ním opäť pohovoriť alebo rovno oslovte vášho nadriadeného, aby konflikt riešil spoločne s vami.
Ak je vaším tŕňom v oku váš nadriadený a máte pocit, že uprednostňuje vašich kolegov, cítite sa diskriminovaný, alebo sú medzi vami osobné problémy, ktoré vám zasahujú aj do práce, oslovte rovno šéfa vášho nadriadeného. Najideálnejší spôsob je, ak si dohodnete osobné stretnutie a od začiatku jasne pomenujete svoj problém, bez nadávok, zbytočných emócií a s chladnou hlavou.
Ak sa dá konflikt zaznamenať napríklad e-mailom, rovnako jeho neúspešné riešenie, všetko si odkladajte. Nikdy neviete, kedy sa vám tieto dôkazy zídu. Ale pozor, buďte k sebe skutočne kritický a vnútorne si odpovedzte na otázky – je na vine len kolega, nedávam mu dôvod, aby sa ku mne správal nevraživo, nie som ja ten, kto má problém a prenáša ho na kolegu? Ak si myslíte, že ste v tom nevinne, pokračujte v riešení problému s nadriadeným. Na svoj konflikt s kolegom upozornite svojho nadriadeného aj v prípade, ak je kamarát vášho kolegu a vy dobre viete, že sa postaví na jeho stranu, a to za každých okolností. Ak nebudete s jeho konaním spokojný, až potom si dohodnite stretnutie s jeho šéfom. Pri takomto postupe sa váš priamy nadriadený nebude cítiť dotknutý, pretože ste ho pri riešení konfliktu neobišli.
Keď zasiahne láska
Podľa Goodmana môže láska na pracovisku prospieť nielen dvom zaľúbencom, ale aj celému kolektívu.
Láska medzi kolegami je najintenzívnejšia a najefektívnejšia najmä na začiatku vzťahu. Ak obaja pracujú na rovnakých postoch, práca ich vzťah len utužuje – rovnaké témy na diskusiu, zdravá konkurencia, kolegovia a kamaráti s rovnakými záujmami.
Horšie to býva v prípadoch, keď jeden z páru je nadriadený svojmu partnerovi. Veď vzťah medzi sekretárkou a šéfom nebýva len vymysleným námetom amerických filmov, ale skutočná realita. V týchto prípadoch sa veľmi ťažko dokazuje, že sekretárka nechce zo vzťahu len ťažiť a šéf si musí dávať pozor, aby ju neuprednostňoval pred ostatnými kolegami.
Kameň úrazu nastane vtedy, ak vzťah nevyjde a láska sa premení na nenávisť. Goodman v týchto prípadoch neodporúča, aby obaja zostali pracovať v jednej spoločnosti. “Len málokedy možno po skončení vzťahu dvoch ľudí zaručiť bezproblémové spolunažívanie na tom istom pracovisku. Kto sa cíti hlboko ranený, väčšinou sa neriadi racionálnymi pravidlami,“ vysvetľuje Goodman.
V týchto prípadoch nesmiete zabúdať na svojich kolegov. Je dôležité, aby ste svojim najbližším spolupracovníkom oznámili, že ste si začali vzťah s kolegom. Predídete tak konfliktom a nepríjemným situáciám, ktoré by mohli nastať. Rovnako po skončení vzťahu oznámte skutočnosť svojim kolegom. Vzťah na pracovisku sa totiž nedá dlho udržať a ani jeho krach. Ak sa necítite príjemne a nepatríte k ľuďom, ktorí o sebe veľa rozprávajú, detaily svojho vzťahu nemusíte rozoberať s kolegami. Je to čisto vaša súkromná vec, rovnako aj dôvod rozpadu vzťahu.
Mobbing a bullying
Nenávisť kolegov nemusí byť len nevinnou záležitosťou. Ak máte pocit, že vás kolega od prvého dňa neznáša, cielene a vedome vám ubližuje, snaží sa vašu prácu znehodnotiť a za žiadnych okolnosti nechce prijať skutočnosť, že ste jeho novým kolegom, ide o konflikt na pracovisku, ktorý sa nazýva bullying. Zjednodušene povedané – keď jedinec chce zlomyseľným spôsobom vyštvať z pracoviska svojho kolegu, neoprávnenými obvineniami, ponižovaním a emočným týraním. Týka sa výlučne dvoch ľudí.
Ďalšou formou konfliktov je mobbing, ktorý sa od bullyingu líši tým, že cielený psychický teror vyvíja skupina a je nasmerovaný voči jednému pracovníkovi. Najčastejšie sa táto forma skupinovej neznášanlivosti prejavuje, ak do zabehnutého kolektívu príde nový pracovník. Od prvého dňa je naňho nepriamo vyvíjaný tlak, ktorý má veľmi nepriaznivé následky.
Vo väčšine prípadov obeť mobbingu zostáva vážne psychicky chorá, stáva sa práceneschopná, keďže stres z pracoviska podporuje vznik chorôb a oslabuje organizmus. Mnohé z obetí majú po týchto nepríjemných zážitkoch problém nájsť si vhodnú prácu a v kritických prípadoch aj problém so zaraďovaním sa do normálneho života. Začína trpieť rodina a súkromie obetí.
Vo všetkých vzťahoch je dôležitá komunikácia a netreba ju podceňovať ani v zamestnaní. Môžete predísť mnohým problémom. Ak sa vám zdajú vaše pracovné konflikty neriešiteľné, uvedomte si, že žiadne peniaze či vidina kariérneho postupu vám nestoja za zničenie si psychického a fyzického zdravia.
Text: Martina Habláková pre magazín Pravdy
Foto: SHUTTERSTOCK