Presunúť na hlavný obsah

Hádate sa s kolegami? Hovorte o tom!

Kariéra

Klinický psychológ a psychoterapeut Mgr. Martin Miler hovorí, že konflikty na pracovisku sa dajú vyriešiť diskusiou.

Aké sú najčastejšie príčiny nezhôd medzi kolegami na pracovisku? 

V zásade by sa dali zdroje nezhôd rozdeliť do niekoľkých kategórií. Jednak by to mohli byť nezhody osobnostného rázu, keď sa ľudia neznesú na základe svojich osobnostných vlastností či postojov. Môže ísť napr. o rôzny typ temperamentu cholerik-melancholik, extrovert-introvert, politické či svetonázorové postoje. Ďalším zdrojom môže byť postoj k pracovným povinnostiam. Vnímanie nadriadených a komunikácia s nimi, ale aj vzájomné antipatie, ktoré nemusia mať zjavnú, zrozumiteľnú príčinu.

Dá sa konfliktom predchádzať? 
Ako sa vraví “ryba smrdí od hlavy“, teda mnohé v tomto smere majú vo svojich rukách nadriadení. Tí majú možnosť nastaviť  atmosféru tak, aby na pracovisku vládla dôvera, kolegialita, otvorená komunikácia. Samozrejme, nedeje sa to samo od seba a treba sa o takúto atmosféru priebežne starať. V mnohom môžu pomôcť aj neformálne stretnutia mimo práce, ale v takej miere, aby zamestnancov príliš nezaťažovali.
 
Sú nejaké osvedčené rady, ako zvládnuť nápor kolegov či stres, ktorý vzniká pre nezhody na pracovisku? 
Iste jestvuje veľa osvedčených rád, ako by sa dali veci zvládnuť, ich slabinou však je ľudský faktor. Vďaka tomu, že nie sme stroje, ale ľudia, riešenia nejdú tak ľahko a samozrejme, ako keď vymeníme softvér v počítači. No skúsim spomenúť aspoň niektoré: hovorte spolu medzi štyrmi očami, neútočte, rozprávajte sa otvorene, vypočujte si druhú stranu...

Text: Martina Habláková pre magazín Pravdy
Foto: SHUTTERSTOCK