Vláčik privezie zvedavcov do zasneženej krajiny
Úvraťová železnica premáva v najchladnejšej slovenskej obci Oravskej Lesnej ako jediná aj v zime.
Žiadny zimný spánok, mašinky oravskej lesnej železničky neodpočívajú cez zimu v depe. Na jazdy sa vydávajú, aj keď mrzne či husto sneží. Oravské múzeum ako prvé na Slovensku vozí turistov historickou železničnou traťou aj cez zimnú sezónu. Po decembrovej skúšobnej prevádzke sa lokomotívy vydávajú na trať pravidelne aj niekoľkokrát do dňa. Na návštevníkov čaká romantická jazda v pohodlí vyhriateho vozňa, alebo - a to už závisí od odvahy turistov - ich prefúka čerstvý oravský vietor v otvorenom vagóne. ",Aj keď v stanici Tanečník čaká vyhrievaný vozeň, v ktorom počuť praskanie dreva z pece, veľkú obľubu u návštevníkov majú otvorené vozne, v ktorých síce mráz zafarbí líca do červena, ale autentickosť a atmosféra priameho kontaktu s okolitou krajinou sú nezameniteľné," pozýva riaditeľka Oravského múzea Mária Jagnešáková.
Zo stanice Tanečník do sedla Beskyd je to 3,5 kilometra, kam vás lokomotíva vytiahne cez kopec za približne 20 minút. Pri peknom slnečnom počasí vám rušňovodič odporučí výlet na blízku vyhliadku. Ak je dobrá viditeľnosť, môžete sledovať pohorie Malej Fatry s Veľkým aj Malým Rozsutcom, hrebeň Západných Tatier či dolinu Bielej Oravy od Oravskej Lesnej až po Oravskú priehradu. Jazda naspäť trvá asi 15 minút. V stanici Tanečník je expozícia venovaná lesnej železnici, ktorá približuje život a ťažkú prácu na železnici v minulom storočí a ťažbu dreva. Deti sa môžu vyšantiť na ihrisku s hojdačkami a preliezačkami, ktorému dominuje drevená lokomotíva.
Snehové záveje preráža lokomotíva s pluhom
Kým sa drobná lokomotíva v zime vydá na trať, musia pracovníci železničky prepluhovať trať, očistiť výhybky a priecestia. Čelo lokomotívy je vybavené pluhom, ktorý rozráža snehové záveje. "Aby sa dalo jazdiť aj v zime, trať sa musí pravidelne pluhovať. Podobne ako sa musia udržiavať aj cesty, tak sa my staráme o železničnú trať," konštatuje rušňovodič Oravskej lesnej železnice Peter Klinovský. A v najchladnejšej slovenskej obci musia byť v pohotovosti stále a ešte aj teraz, keď už v južnejších častiach krajiny cítiť príchod jari. Oravská Lesná je ešte stále skrytá pod súvislou snehovou perinou a niektoré miesta sú zaviate metrovými závejmi.
"Keď husto sneží musíme trať prejsť pluhom aj v noci. Keby sme to zanedbali, môže sa stať, že nám trať zafúka a niektoré záveje by sme už neskôr neprerazili," potvrdil Klinovský. Okrem toho od snehu čistia otvorené vagóny a lavičky. Až potom sa môže na zimnú jazdu vybrať aj vystrojená lokomotíva s turistami. Prejde okolo vagóna naloženého drevom, cez mostík, minie zopár oravských chalúp, prechádza lesom, zopárkrát zatrúbi a potom sa vynorí spomedzi zasnežených stromov na bielu pláň.
V lete jazdy za dubákmi
Kým na premiérové zimné jazdy si v prvej zasneženej a mrazivej sezóne trúfli stovky ľudí, v letnej sezóne Oravská lesná železnica priláka tisíce turistov. "Keď je pekný víkend, väčšinou v auguste máme najviac turistov, jazdíme s dvomi lokomotívami a so všetkými vagónmi, ktoré máme k dispozícii. Niekedy ešte ide za vlakom aj drezina plná ľudí," spomína Peter Klinovský na uplynulé dve letné sezóny. Kapacita je 130 ľudí. "Pri letných jazdách vidno v okolí pekné dubáky, zastavíme vlak a vtedy sa ľudia za nimi rozpŕchnu po lese," pripomenul si hubárske jazdy. V areáli stanice je letná sezóna obohatená o program, ktorý je venovaný rôznym témam, napríklad aj hubám, keď boli hubárske dni spojené s ochutnávkou kulinárskych hubových špecialít.
História lesnej železničky
Koncom 19. storočia fungoval na tú dobu moderný podnikateľský subjekt v oblasti lesného hospodárenia Oravský komposesorát, ktorý nadviazal na historické feudálne Oravské panstvo. V neprístupnom horskom teréne sa ťažilo drevo, ktoré bolo potrebné dostať k odberateľom, čo sa rozhodli riešiť lesnou úzkorozchodnou úvraťovou železnicou, ktorá prekonala aj členitý terén. V roku 1918 už zvážala drevo železnica, ktorá viedla z Oravskej Lesnej cez Zákamenné do Lokce. Nemala však priame spojenie s verejnou železničnou sieťou. Tento nedostatok odstránil nápad spojiť oravskú železnicu s podobnou železničnou traťou na Kysuciach. "Spojením Oravskej a Kysuckej lesnej železnice vznikol jeden integrovaný dopravný systém, na hlavnom úseku Oščadnica – Lokca, dlhý viac ako 60 km," informuje o histórii Oravské múzeum.
Oravská lesná železnica premávala do roku 1972. Potom upadala a chátrala. Oravské múzeum po rozsiahlej rekonštrukcii oživilo jej zašlú slávu a pre turistov ju opäť spojazdnilo v máji 2008.
Cestovný poriadok do 30. apríla
• vlak odchádza zo stanice Tanečník o 9.30 h, 11. h, 13. h, 14.15 h, 15.30 h
• cena obojsmerného lístka: dospelí - 4,80 eura, deti - 2,40 eura
• kontakt: 043/5524891
• ďalšie informácie: www.oravamuzeum.sk
Text a foto: Renáta Jaloviarová pre Pravdu