Tip na víkend: Storočný drevorubačský vlak bude jazdiť každý deň
Cifra, ako železničiari prezývajú vyfintený parný rušeň, sa bude s turistami preháňať po lese pri Čiernom Balogu každý deň.
Návštevníci tak nebudú musieť čakať až na víkend, kým sa zvezú po historickej úzkokoľajke. Do rodiny malých rozprávkových vlakov navyše pribudne aj jeden prvotriedny vozeň.
Nadšenci ho doviezli na Pohronie z Maďarska, vyrobený bol v roku 1957. Ponúkne doslova prvú triedu - mäkšie sedadlá, plošinu pre nastupovanie vozíčkarov a jedinečný výhľad do krajiny. Chlapi v montérkach však okolo neho stále behajú, luxusný vozeň ešte treba dokončiť. "Bude mať čalúnené sedadlá, pričom prvá trieda bude celá presklená," naznačil riaditeľ železnice Aleš Bílek.
Vozeň bude mať toalety a bufet, menšie občerstvenie bude v cene lístka. Príplatok za prvú triedu pre dospelých bude dve eurá, pre deti euro. Vozeň prvej triedy si zatiaľ možno prezrieť na stanici, ľudí začne voziť 26. júna.
Železničiari najnovšie uľahčili cestujúcim aj prestupovanie. Jazdy historických vlakov vypravených z Chvatimechu totiž nadväzujú na príchody bežných vlakov v úseku Brezno - Banská Bystrica.
Návštevníci Čiernohronskej železnice si môžu vybrať, či ich odvezie "päťdesiatnik" - modernejšia motorová súprava, alebo storočný dedo Cifra, drevorubačský vlak, ktorý v minulom storočí zvážal chlapov do hory a je podobne ako v minulosti brzdený ručne. Najvýznamnejšou cieľovou stanicou je Vydrovská dolina s Lesníckym skanzenom. Na Deň detí sa celé údolie premení na rozprávkový les, rodiny si môžu pozrieť divadlo a kynológovia im tiež v skratke predvedú, čo všetko dokáže poslušný pes.
O niekoľko mesiacov minivláčik zavíta aj do pralesa - presnejšie do Dobročského skanzenu. "Podarilo sa nám získať grant z Európskej únie. Trať by sme chceli rozšíriť aj do Osrblia k veľkému biatlonovému areálu," naznačil riaditeľ Bílek budúcnosť železničky.
Partia dobrovoľníkov začínala v roku 1992 s jedným rušňom a pár vozňami, teraz po trati premáva už druhý parný rušeň, šesť motorových lokomotív a viacero vagónov. Vlani napríklad sprístupnili vínny vozeň s dreveným sudom s priemerom tri metre. V súpravách je tiež poštový alebo jedálenský vozeň, v dielni železničiari skrývajú aj menšiu kuriozitu - železničný bicykel.
Stavba lesnej úzkokoľajky sa začala pred storočím. V roku 1908 sa začali prvé práce na vyše desaťkilometrovom úseku medzi Hroncom a Čiernym Blhom (pôvodný názov Čierneho Balogu). Trať sa postupne rozrástla na viac ako 130 kilometrov, zaryla sa do dolín povodia Čierneho Hrona, zvážala drevo a pri jej budovaní pomáhali aj vojnoví zajatci z prvej svetovej vojny.
Železnička sa zapísala aj do dejín Slovenského národného povstania. Zásobovala partizánov skrytých v horách, nosila im muníciu a jedlo. Podľa niektorých ľudí prispela k faktu, že nemecké vojská nedobyli Čierny Balog. Úzkokoľajka mala nakoniec ako všetky ostatné skončiť v šrote. Železniciam totiž začali konkurovať kvalitnejšie cesty a výkonnejšie automobily. Z lesných tratí práve táto vydržala najdlhšie až do roku 1982. Vláda vtedy rozhodla, že do troch rokov sa trať úplne zruší. Niekoľkým nadšencom parných vlakov sa podarilo toto rozhodnutie zvrátiť a čarovnú horskú trať postupne obnovili.
Cenník Čiernohronskej železnice
Čierny Balog - Vydrovo skanzen a späť: dospelý 5 €, zľavnený lístok 2,50 €
Chvatimech - Čierny Balog a späť: dospelý 11 €, zľavnený lístok 5,50 €
Chvatimech - Vydrovo skanzen a späť: dospelý 14 €, zľavnený lístok 7 €
Rodinný lístok (Chvatimech - Vydrovo skanzen a späť, 2 dospelí a najviac 4 deti do 15 rokov) - 35 €
Výlet pre vnúčatá (Chvatimech - Vydrovo skanzen a späť, 2 dôchodcovia a najviac 4 deti do 15 rokov - 21 €
kočík, bicykel, pes: 1 €
deti do 6 rokov v sprievode rodičov: zadarmo
Bližšie informácie poskytnú pracovníci na číslach 0905 486 377 alebo 0905 486 376 alebo cez mail chz@isternet.sk
Text a foto: Andrej Barát pre Pravdu