Dovolenka sa ráta aj doma
Minuloročné leto našinci znovu objavovali počas dovolenky aj domáce krásy.
"Veríme, že podobne ako v minulom roku potiahnu návštevnosť najmä domáci a českí turisti, ktorí považujú Slovensko za domácu destináciu," dúfa Svetlana Gavorová, generálna riaditeľka Slovenskej cestovnej agentúry. "Na rozdiel od minuloročnej všeobecne zameranej kampane na podporu domáceho cestovného ruchu sme tento rok stavili najmä na rodiny s deťmi a symbolicky na MDD štartujeme kampaň Prázdninuj na Slovensku. Je zameraná na prezentáciu turistických atraktivít, ktoré majú šancu zaujať deti a mládež, ako sú adrenalínové atrakcie, akvaparky, agroturistické zariadenia, letné tábory, centrá voľného času, rôzne podujatia."
Vlani k nám prišlo menej zahraničných návštevníkov, približne o 17 % v porovnaní s rokom 2008. "Naopak, viac prišlo českých turistov, ktorí aspoň čiastočne nahrádzali výpadok zahraničnej klientely," hodnotí Svetlana Gavorová.
Kríza postihla počas letnej sezóny najmä mestské hotely vyššej kategórie (pokles o 40 %), čo spôsobil najmä výpadok biznis triedy a obmedzenie kongresových podujatí. Oproti tomu tatranské hotely zaznamenali počas leta len mierny pokles do 10 % a sezónu hodnotili ako pomerne úspešnú. Takmer vôbec sa kríza nedotkla liečebných kúpeľov a akvaparkov, ktoré nepocítili nijaký, resp. minimálny pokles návštevnosti a tržieb. Ľudia však viac šetrili, vyberali si lacnejšie ubytovanie v penziónoch a hoteloch nižšej kategórie, alebo šetrili na doplnkových službách. Využívali rôzne zľavy, akcie, balíky služieb.
"V nadchádzajúcej letnej turistickej sezóne očakávame väčší záujem domácich a zahraničných návštevníkov v porovnaní s vlaňajškom," prognózuje Gavorová. "Lepšiu sezónu ako vlani čakajú aj hotelieri a liečebné kúpele. Na prilákanie klientely využijú zníženie cien ubytovania a rôzne balíky služieb. Už teraz avizujú zvýšený záujem o návštevu Slovenska ruskí, ukrajinskí a poľskí turisti," uzatvára.
Kde sa bude dovolenkovať
• Podľa prieskumu Európskej komisie (február 2010) plánuje 23 % Slovákov domácu dovolenku, 35 % zahraničnú dovolenku a 42 % tento rok letnú dovolenku vynechá.
• Slováci začínajú viac využívať individuálne cestovanie pred organizovaným (CK).
• Na dovolenke preferujú oddych (42 %), slnko a pláž (26 %) a návštevu rodiny alebo priateľov (13 %).
• Počas dovolenky si v rámci šetrenia plánujú Slováci odoprieť nákupy, wellness a zábavu.
Kam u nás najradšej chodia zahraniční turisti
• Cieľom domácich aj zahraničných turistov bol najmä Bratislavský kraj, tatranský región a regióny Liptov a Orava.
• Medzi najobľúbenejšie produkty turizmu patrili dovolenka pri vode, najmä v akvaparkoch, turistika na horách (Vysoké a Nízke Tatry, Slovenský raj), návšteva hradov, zámkov a jaskýň.
Text: Jana Véghová pre Pravdu
Foto: SHUTTERSTOCK