Na čo si dať pozor pri kúpe dovolenky
Rozhodli ste sa, že tento rok nepôjdete do Chorvátska či Talianska na "vlastnú päsť" a zvažujete, že si vyberiete zo služieb cestovných kancelárií. Poradíme vám, čo všetko si treba všímať pri kúpe dovolenky.
Poznáte rozdiel medzi cestovnou kanceláriou a cestovnou agentúrou?
Pre spotrebiteľa je najdôležitejšou informáciou to, že cestovná kancelária musí byť zo zákona poistená pre prípad jej úpadku, kým cestovná agentúra túto povinnosť nemá. Preto je dôležité zistiť, či idete uzavrieť zmluvu s cestovnou kanceláriou alebo agentúrou. Nemenej dôležité je mať i spoľahlivé referencie od rodiny alebo známych.
Viete, čo má obsahovať zmluva medzi kupujúcim a cestovnou kanceláriou?
- dátum začatia a skončenia zájazdu
- cena (vrátane už zaplatených preddavkov)
- výšku zmluvnej pokuty pre prípad odstúpenia od zmluvy (napríklad z dôvodu choroby)
- presné označenie miesta pobytu
- špecifikovanie ubytovacieho zariadenia (vrátane jeho kategórie)
- ak si nezabezpečujete dopravu sami, treba v zmluve uviesť i druh dopravného prostriedku (trvajte na tom, aby bol v zmluve uvedený presný typ i jeho vybavenosť)
- forma stravovania (napríklad iba raňajky alebo plná penzia či polpenzia, prípadne all inclusive)
- zistite si, či v prípade ochorenia môže ísť za vás na zájazd iná osoba a samozrejme, nezabudnite to v zmluve uviesť
- ak uzatvárate poistenie, trvajte na tom, aby bolo riadne rozpísané
- špecifikácia ostatných zaplatených služieb
Pozor! Zmluva musí byť vždy písomná!
Čo robiť v prípade, že ste už na dovolenke a vzniknú problémy:
- okamžite sa obráťte delegáta cestovnej kancelárie
- spíšte záznam o reklamácii
- ak je to možné, nafoťte si nedostatky, ktoré ste sa rozhodli reklamovať
- ak ubytovanie nespĺňa požiadavky uvedené v zmluve, žiadajte jeho vymenenie
- po návrate podajte písomnú reklamáciu v cestovnej kancelárii
Text: Katarína Mrázová pre oŽene.sk
Foto: SHUTTERSTOCK