Presunúť na hlavný obsah

Ako reagovať na neočakávané situácie v zahraničí

Lifestyle

Ani ste sa poriadne nestihli obzrieť a už vám v cudzom meste zmizla kabelka či kufrík s peniazmi a dokladmi. Čo ďalej?

V prvom rade – doklady. Za stratený či ukradnutý cestovný pas alebo občiansky preukaz vám konzulárne pracovisko veľvyslanectva SR v pomerne krátkom čase vystaví náhradný cestovný doklad.

Ako postupovať? Predovšetkým zájdite na najbližší útvar miestnej polície, kde stratu či krádež ohlásite a budete trvať na vystavení potvrdenia o strate/krádeži dokladov. V niektorých krajinách vám potvrdenie dať odmietnu, aj to sa stáva. Zapíšte si adresu policajnej stanice, dátum a čas a ak sa to dá, aj hodnosť a meno osoby, s ktorou ste hovorili.

Požiadajte o umožnenie telefonického rozhovoru s naším veľvyslanectvom. Konzulke/konzulovi oznámte, čo sa stalo a pre istotu mu hneď nadiktujte svoje základné osobné údaje: meno, priezvisko, dátum narodenia, adresu trvalého pobytu v SR. Kým si po ceste dáte urobiť potrebnú fotografiu a prídete na konzulát, možno už konzul stihne vaše údaje overiť a náhradný doklad vystaví za päť-desať minút.

Berte do úvahy, že náhradný doklad neumožňuje pokračovanie v ceste do iných štátov, ale je určený na návrat do vlasti čo najkratšou cestou (náhradný doklad platí aj v tých krajinách, cez územie ktorých sa budete na Slovensko vracať).
Urobte si preto ešte pred cestou fotokópiu údajovej strany pasu alebo občianskeho preukazu a uložte ju oddelene od ostatných dokladov. Na ten istý papier si poznačte adresu a kontaktné čísla slovenského veľvyslanectva v krajine, do ktorej cestujete. Zoberte si na cestu 1-2 fotografie pasového rozmeru; pri strate či krádeži dokladov ohláste udalosť miestnej polícii a ak je to možné, vyžiadajte si o tom potvrdenie.

Ak sa vám stratia peniaze, najrýchlejšie ich získate prostredníctvom systému "Western Union". Potrebnú sumu zloží váš príbuzný, známy, kolega buď na vybranej pošte, v pobočke Poštovej banky, alebo v pobočke Tatra banky v SR, vyplní odosielací formulár a telefonicky vám o tom podá správu. Vy si poslané peniaze môžete vyzdvihnúť v ktoromkoľvek výplatnom mieste "Western Union", ktorých je široká sieť po celom svete. Spravidla sa k svojim peniazom dostanete do jednej hodiny.

Ak vám "Western Union" nevyhovuje, budete musieť zájsť na slovenské veľvyslanectvo, presnejšie, na jeho konzulárne pracovisko. Tam vám poradia, ako postupovať pri doplnkovom predaji devíz, resp. ako riešiť stav akútnej finančnej núdze.

Text: Jana Véghová z materiálov Ministerstva zahraničných vecí SR 
Foto: SHUTTERSTOCK