Výskum motýlieho efektu
O minulotýždňovej vernisáži výstavy Motýlí efekt? v pražskej galérii Rudolfinum hovorí maliar Marek Ormandík.
"Je to výborná výstava súčasných českých maliarov a jedného slovenského. Rudolfinum je v súčasnosti asi najprestížnejšia česko-slovenská výstavná sieň a Slovák Martin Gerboc tam vystavuje už druhý raz. Prvý raz to bolo v rámci medzinárodnej výstavy Decadence Now spolu s najväčšími svetovými vizuálno-umeleckými hviezdami!"
Každý asi vie, čo znamená motýlí efekt - v podstate je to šifra pre známu pravdu, že všetko so všetkým súvisí. Prejavuje sa v ekológii, v ľudskom správaní, vo všetkých oblastiach života. Spomínaná výstava skúma, či ešte motýlí efekt platí aj vo výtvarnom umení. Cesty výskumu sú zložité a vo výtvarnom umení, samozrejme, celkom individuálne. Táto výstava zisťuje, či sa impulzy z dávnej minulosti môžu stať dôvodom pre súčasnú tvorbu, či sa nejako premietajú, a ak, či to je čitateľné. Výstava dokazuje, že situácia je čoraz neprehľadnejšia - signály krídel sa zmnožujú, začína v tom byť chaos a čoraz ťažšie sa hľadá niečo spoločné, čo by charakterizovalo dobu.
Na výstave Motýlí efekt? v Rudolfine vystavuje šesť výtvarníkov troch generácií. Martin Gerboc sa predstavuje kolekciou siedmich malieb. Na výstave sa chystá aj odborná diskusia, ale kto nemá čas zacestovať si do Prahy, bude sa môcť s dielom tohto výtvarníka oboznámiť od júna v bratislavskom Dome umenia na jeho sólovej výstave. Kurátorom tejto pripravovanej výstavy je filozof Miroslav Marcelli. Ten je aj spoluautorom knižky o tvorbe Martina Gerboca, ktorá onedlho vyjde v Prahe - vo vydavateľstve Arbor vitae. Okrem Marcelliho sú jej autormi aj Otto M. Urban a Petr Vaňous. Martin Gerboc je svojou podstatou tiež filozof, v obrazoch uvažuje o živote, umení aj dejinách. Robí to originálne. Martin Gerboc sa narodil roku 1971 v Bratislave, študoval na VŠVU v Bratislave, ale aj na mnohých zahraničných školách - napr. v USA, v Dánsku, vo Francúzsku.
Text: -hd- pre magazín Pravdy
Foto: Ondrej Polák