Presunúť na hlavný obsah

FEMINITY TEST: ŠKOLA JAZDY NA SNEHU

Zdravie a relax

Sneh, ľad a znížená viditeľnosť – to všetko má za následok časté dopravné nehody. Ako sa však naučiť zvládať kolízne situácie skôr ako bude neskoro? FEMINITY pre vás vyskúšalo tréning jazdy na snehu, ktorý pre svojich klientov organizuje automobilka BMW v atraktívnom prostredí rakúskych Álp uprostred zasnežených zjazdoviek.

Značka BMW organizuje Tréning vodičov už od roku 1977, kedy sa po prvýkrát uskutočnil kurz na zlepšenie zručnosti, reakcie a povedomia vodičov. Odvtedy vzniklo niekoľko verzií tohto tréningu, ktoré sa organizujú na netradičných miestach po celom svete. FEMINITY vyskúšalo jeho zimnú podobu v rakúskom alpskom meste Sölden, kde sme si spolu s ďalšími účastníkmi vyskúšali, aké to je, keď sa vaše auto dostane na súvislú vrstvu snehu a ľadu. Hoci v čase, keď sa tréning konal nebolo v širokom okolí po snehu ani stopy, po príchode do mesta Sölden nás privítala bohatá nádielka. Teplota hlboko pod bodom mrazu, desiatky centimetrov čerstvého snehu a upravené zjazdovky dávali tušiť, že o zábavu bude dokonalo postarané. Úvod tréningu patril samozrejme teoretickej časti. Tu skúsená inštruktorka s účastníkmi prešla počas takmer dvoch hodín kompletný program nasledujúceho dňa. V rámci teórie sme sa dozvedeli, čo robiť, aby sme šmyk nedostali, ale i to, ako sa počas neho správať tak, aby sme nespôsobili žiadne škody. Záver patril krátkemu kurzu nasadzovania snehových reťazí. Práve tie sa stali nasledujúci deň pre mnohých priam nočnou morou. Ráno sa účastníci rozdelili na dvojice, ktoré nasadli do pripravených BMW 330i. Autá v kolóne prešli mestečkom a nasmerovali si to na cestu vedúcu na zjazdovku. Na prvom parkovisku nasledovalo fotenie a po ňom nasadzovanie reťazí. Činnosť, ktorú množstvo ľudí robilo po prvýkrát, sa spočiatku zdala zábavná, no po niekoľkých metroch jazdy si viacerí uvedomili, že niečo nie je v poriadku. Na miernom stúpaní sa postupne reťaze uvoľňovali a tak nezostávalo nič iné len ich poriadne dotiahnuť či privolať inštruktorov. Cesta na prvé stanovisko napokon dopadla dobre a na pripravenej trati si posádky vyskúšali slalom po neupravenej ceste, na ktorej sa hlboký sneh striedal s vyjazdenými ľadovými plochami. Po vypnutí stabilizačných prvkov bola táto trať ešte zábavnejšia. Neskôr sa skupiny rozdelili na dve časti. Prvá zostala trénovať bezpečné a núdzové brzdenie na snehu a ľade, druhá prejazd kopcom. Po obede nasledovala ďalšia cesta, tentoraz do nadmorskej výšky takmer 3000 metrov. Tu na prázdnom parkovisku už čakala slalomová dráha pre prvú skupinu a na druhom škola pretáčavého a nedotáčavého šmyku pre druhú. Pred mini pretekmi v slalome sme si vyskúšali, aké to je, keď s 330i spravíte „hodiny“ a ako ich čo najlepšie zvládnuť tak, aby sa nikomu nič nestalo. Chce to len pevné nervy a tréning. Druhý okruh zameraný na prejazdy zákrutami bol venovaný šmykom. Po asi 13 prejdení sa vám zrazu začne zdať, že už viete, čo a ako a tak pridáte. To má za následok akurát to, že svoje auto otočíte minimálne o 180 stupňov. Aj tu platí, že menej je viac a hlavne treba tieto nástrahy zvládať s chladnou hlavou. Záver dňa patril opäť teórii, tentoraz na tému stabilizačných prvkov, ktoré sa nachádzajú v autách s technológiou xDrive. Tie totiž dominovali nasledujúcemu dňu. Okrem modelu X5 sa na svahu jazdilo aj na novom BMW 5 Grand Turismo či luxusnej limuzíne BMW7. To už však bol záver celého kurzu a nasledovala cesta späť do Bratislavy na elegantnom BMW 1 Cabrio, ktoré v Alpách pôsobilo naozaj štýlovo.